Bijzondere campagne energiepartijen: ‘Die molens draaien ook voor jou’

11 JUNI 2014, ROTTERDAM

Bijzondere campagne energiepartijen: ‘Die molens draaien ook voor jou’

Dit weekend startte de campagne ‘Die molens draaien ook voor jou’, om het belang van windenergie voor een groener Nederland te laten zien. Bijzonder aan de campagne is dat een groot aantal energiepartijen de komende maanden de handen ineenslaat om zich samen sterk te maken voor windenergie. Samen met Natuur & Milieu geven Greenchoice en andere partners onder meer via de speciale site www.windvoorjou.nl in korte animaties antwoord op de belangrijkste vragen over windenergie. Aanstaand weekend 14 & 15 juni is het Open Winddag en kunnen mensen zelf een kijkje nemen in en bij een windmolen.

70% van de mensen in Nederland is positief over windenergie. Ongeveer 13% is tegen. In de publieke discussie komen de voordelige kanten van windenergie vaak nauwelijks aan bod. De campagne laat een positief geluid horen en geeft aansprekende feiten over windenergie. Bijvoorbeeld wat een windmolen oplevert: genoeg groene stroom voor 2000 huishoudens, 100 popconcerten of 350 verlichte sportvelden. En dat het geluid dat mensen van een windmolen horen ongeveer net zo hard is als een ijskast.

Wind is de goedkoopste bron voor duurzame elektriciteit en is oneindig voorradig. Een windmolen produceert al binnen een half jaar evenveel energie als de bouw heeft gekost. En levert daarna nog 15 tot 20 jaar groene stroom. In Nederland draaien de molens 80% van de tijd. Windenergie kreeg niet voor niets in het Energieakkoord een ruime plaats. Wind is hoog nodig om de omslag naar schonere energie te laten maken. De campagne maakt op een leuke manier duidelijk dat windmolens cruciaal zijn om genoeg groene stroom op te wekken om prettig te kunnen leven.

Dat Greenchoice aansluit bij de campagne is meer dan logisch volgens woordvoerder Jurjen Algra: “Wij hebben samen met onze klanten altijd al als doel om alle stroom groen en lokaal op te wekken. Windmolens zijn hier essentieel voor. En natuurlijk bouwen we windmolens alleen maar op locaties die zich daarvoor lenen en áltijd in samenspraak met de buurtbewoners. Hopelijk maakt deze campagne de weg vrij voor méér windmolens en minder kolencentrales”.

‘Die molens draaien ook voor jou’ is de komende tijd te zien in dagbladen, tijdschriften, stations en op straat en sociale media en te horen op de radio. Zie: www.windvoorjou.nl