Zonnepanelen nu zonder eigen investering

Zonnestroom bereikt prijsniveau grijze stroom

28 MAART 2011, AMSTERDAM/ROTTERDAM

ZONNEPANELEN NU ZONDER EIGEN INVESTERING

Zonnestroom bereikt prijsniveau grijze stroom

Amsterdam/Rotterdam, 28 maart 2011 – Voor het eerst kunnen huishoudens zonnepanelen krijgen zonder zelf voor de aanschaf te betalen. Energieleverancier Greenchoice, zonne-energiebedrijf De Zonnefabriek en Stichting DOEN starten vandaag met het project ZonVast, waarin mensen gratis zonnepanelen op hun dak krijgen. Huishoudens betalen alleen een normaal vast tarief voor de gebruikte zonnestroom. Hiermee vervalt de grootste drempel voor zelfopwekking van groene energie.

De investeringskosten zijn altijd hét probleem geweest voor een doorbraak van zonne-energie in Nederland. Vorige kabinetten probeerden zonne-energie te stimuleren, maar de subsidies bleven ver achter bij de interesse voor zonne-energie. Het project ZonVast verhelpt dat probleem doordat het de investering wegneemt. Greenchoice en De Zonnefabriek geven zo veel meer mensen de mogelijkheid zelf duurzame energie op te wekken.

Een zonnepanelensysteem van ZonVast bestaat uit tien zonnepanelen die 1950 kilowattuur per jaar opleveren. Dit is meer dan de helft van het stroomverbruik van een gemiddeld huishouden. Voor de stroom die de klant direct verbruikt betaalt deze twintig jaar een vaste prijs van € 0,23 vergelijkbaar met het huidige gemiddelde energietarief van gewone stroom. Deze prijs stijgt dus niet mee met de prijs van grijze stroom.

De Zonnefabriek levert de zonnepanelen en coördineert de installatie van de systemen. Greenchoice is de eerste twintig jaar eigenaar van de zonnepanelen en verzorgt de administratie. Na twintig jaar worden de zonnepanelen eigendom van de klant, en kan deze nog zo’n tien jaar profiteren van gratis zonne-energie van eigen dak. Stichting DOEN is betrokken om de start van het project financieel te ondersteunen. In eerste instantie geldt het aanbod alleen voor Greenchoice-klanten met een koopwoning. Uiteindelijk moet ZonVast over heel Nederland worden uitgerold.

Voor meer informatie:

Greenchoice: